sobota, 16 marca 2013

Proste ciasto drożdżowe


Ciasto drożdżowe z natury nie należy do łatwych. W mojej rodzinie najlepsze robi Ciocia-Babcia Wanda (siostra mojej prababki). Ja zdecydowanie nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, dlatego chętnie korzystam z przepisu na "drożdżówkę sypaną" Ewy Wachowicz. Jest szalenie nieskomplikowana i zawsze się udaje :-). 



Na ciasto (forma o wymiarach 25 x 33 cm):

Składniki umieszczam warstwowo w misce lub garnku. Kolejno:
  • 100 g pokruszonych drożdży
  • szklankę cukru
  • opakowanie cukru wanilinowego
  • 4 roztrzepane jajka
  • 3/4 szklanki oleju
  • szklankę lekko ciepłego mleka
  • 4 szklanki przesianej mąki
  • szczyptę soli.
Przykrywam ściereczką i odstawiam w ciepłe miejsce na 2-3 godziny. Na zdjęciach: na początku i na końcu wyrastania.




Na kruszonkę zagniatam razem:
  • 125 g zimnego masła
  • szklankę mąki
  • pół szklanki cukru.
Zawijam w papier do pieczenia i chłodzę w lodówce, aż do użycia.

Wyrośnięte ciasto - gdy drożdże wyjdą na wierzch - miksuję aż będzie jednolite. 



Metalową formę do pieczenia smaruję masłem i posypuję tartą bułką. Wykładam masę do formy, opcjonalnie dodaję rodzynki. Wierzch ciasta równomiernie pokrywam kruszonką i  piekę w 180 st. C przez około 35-40 minut, do zrumienienia i "suchego patyczka". Studzę w otwartym piekarniku. Smacznego!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz